De aanblik van deze rookgasafvoer was al voldoende: die moet eruit en helemaal vervangen worden. De rvs-flex mag je gebruiken als doorvoer, maar niet horizontaal verslepen. Dat gebeurde hier wel. Bovendien is de constructie onvoldoende gefixeerd. Verder wordt er materiaal gemixed: rvs en aluminium. Dat geeft gaten in de rookgasafvoer. Tenslotte is er ook het pvc-in de luchttoevoer, dat niet de vereiste luchtdichtheid kan garanderen. De hele constructie is bij deze beurt vervangen door een nieuw kunststof rookgasafvoer en luchttoevoersysteem.
Heeft u ook een installatiefout? Zend hem hier in.
Dat een Ecomline het waard is om een nieuwe afvoer op te monteren snap ik wel.
Maar wat als volgend jaar de boiler lek raakt en er alsnog een nieuw toestel gemonteerd dient te worden. Inclusief afvoer dan wel te verstaan.
Tuurlijk de rvs afvoer is onvoldoende volgens de regels gemonteerd maar de handhaving is door de gasketelwet compleet doorgeslagen.
In de jaren 80 hadden we voor de Turbo niet anders.
Daar zijn we met de Ecomline mee verder gegaan.
Door jaarlijks onderhoud en controle van de rookgasafvoer werden optijd versleten aluminium buizen vervangen voor nieuw.
Ook kan je met de moderne materialen de veiligheid niet garanderen.
Een foutief afgesteld en of verlopen toestel kan de voornamelijk niet te inspecteren kunstofflex in de schacht doen verharden en broos maken. Dan maar liever rvs die zo te zien is niet zweet.