Hier is een vloermodel gasketel uit de jaren ’70 vervangen voor een HR-toestel zonder dat naar de rest van de installatie is gekeken. En dat is per definitie foute boel. De nieuwe rookgasafvoer is aangesloten op een bestaande afvoer, en die moet daarvoor een bocht naar beneden maken. Los van deze foute constructie is de rookgasafvoer doorboord met parkers, waar ook gewoon volgens de voorschriften gebeugeld had kunnen worden. Ook zijn er verschillende materialen door elkaar gebruikt, een andere zonde in rookgasafvoerland.
Om het condenswater uit het rookgassifon toch af te voeren is een extra afvoer gemaakt op de riolering. Die riolering staat weer in open verbinding met het toestel omdat er geen sifon op de condenswaterafvoer vanuit het toestel gemaakt is. Verder is ook de luchttoevoer niet aangesloten, zodat de ketel haar luchttoevoer uit de opstellingsruimte moet halen.
Het allerbeste nieuws wat we van dit toestel kunnen melden is dat er een CO-melder aanwezig is. Hopelijk werkt deze voldoende. Het expertadvies is hier: grondig renoveren door een installateur met verstand van zaken.
Heeft u ook een installatiefout? Zend hem hier in.
Ongelooflijk zoiets lever je als installatie monteur toch niet af dat weiger je toch?
Of is het zo’n renovatie project waar er gedram is over de tijd per ketel?
Je weet wel het is aangenomen zonder dat er ook maar iemand de moeite heeft genomen om te kijken hoe de verschillende situaties in werkelijkheid zijn.
Ik heb ooit zoiets meegemaakt met een projectje van keuken renovaties.
De tijd per keuken was toen al op voordat je klaar was met het infrezen van de leidingen. Dan krijg je soms rare dingen door afgestompt en opgejaagd personeel.
Dan nog is het onverantwoord.
Loopt wel op afschot de rga;)
Is dit een installatie monteur geweest?
Wat denk je zelf
En er is gewoon 5 keer onderhoud gedaan, nou lekker bedrijf.
Even zonder gekheid,
Waarom zou je niet naar beneden mogen met Rga?
Zit toch een keerklep in de ketel die je met je abc zwik setjes vervangt?
Daarbij is de condens vanger wel degelijk gescheiden met een sifon dus ook daar geen worries
Rookgas kan niet via de condens vanger naar de ruimte..
Volgens de wet mag je gewoon een B toestel maken voor zo ver ik weet.
Broekstuk op de 130 afvoer en een stukje pp naar de ltv van de ketel..
In theorie zuigt ie dan nog steeds lucht vanuit de ruimte aan..
Want het oude rook kanaal creëert ook trek weg van de ketel, dit moet de ventilator van de ketel overwinnen
Whaha ik zou een keer lachen en denken: vet
Oplossing: gat kappen 30cm boven de ketel en t120 erin butsen met uts en buts en klaar komt kees met z’n tuinfrees
Pfffff en daarom doe jij jezelf gekozen naam qua werk waarschijnlijk de volste eer aan. De terugslagkleppen, die nog niet standaard in alle ketels zitten overigens, die zijn er voor als een ketel in een CLV systeem gemonteerd word. Zodat als de beneden buurvrouw het koud heeft en lekker de verwarming aanzet terwijl jij werken bent je niet ’s avonds thuis komt in een huis vol CO. Daarbij komt dat je geen verschillende materialen moet mixen in je RGA, en dus ook geen safe-PP moet laten overgaan naar aluminium. De PP heeft geen last van het condenswater maar je aluminium word er door opgevreten. Ja het toestel mag als B toestel aangesloten worden zodat hij zijn lucht uit de opstellingsruimte haalt. Maar dan moet je rookgasafvoer wel kloppen. En als ik bekijk hoe dit bij elkaar gerommeld is heb ik sterk mijn twijfels of er ook een voering in het schoorsteen kanaal getrokken is. Want een oude staande ketel die condenseerde niet. Daar gingen de rookgassen met 150-200 ° naar buiten en dat gaf ook zijn thermische trek voor zijn rookgasafvoer. Maar het bedrijf die daar jaren lang het onderhoud gedaan heeft die moeten ze eens flink onder hun “ballen” trappen dat ze zoiets laten zitten.
Op het moment dat de nieuwe HR ketel een rookgasventilator heeft van A-klasse zal deze de rookgassen gemakkelijk door die bochten van de rookgasafvoer drukken.
Erger is de open verbinding van het condensafvoerbuis want daarmee krijgt de CV ketel een open verbinding met rioolgassen en zal er een syfon(waterslot) tussen de rioleringdbuis en de condensafvoerbuis van de CV-ketel moeten worden aangebracht!!
Daarom is CO vakmanschap in ’t leven geroepen. En zeker geen overbodige luxe.
Ja wat niet kan maar zet gewoon een skyline 3000 op het dak ben je van al het gezeik af.
Ik kan het niet heel goed zien maar ik zie 2 afsluiters onder het toestel zitten wat in deze situatie niet mag door het ontbreken van een veiligheidsventiel!!
Dus is er nog een gevaarlijke situatie ontstaan
Frans
Bij een Remeha Calenta zit het veiligheidsventiel ingebouwd op het linkse hydroblok. .
Ja Marco dat klopt inderdaad nu je het zegt
Heel kort dit geloof ik niet. Zelfs al doe je goed je best dan kan je dit nog niet bedacht krijgen. Dus in elkaar gezet voor de foto.
Haha idd wat een gelul, tevens zit de aanvoer op de verkeerde leiding rood is doorgaans de aanvoer
Of t een doodzonde is of niet. Ik zie rechtsboven een rooster naar buiten neem ik aan. Ik zit met verbazing naar de luchttoevoer te kijken maar als dat rooster gewoon open is… Ik zie eerlijk gezegd geen parkers. Condens overgangstukken naar ander materiaal heb ik zeer slechte ervaring mee. Met een renovatieproject hebben ze zo rvs alu gekoppeld met als resultaat een gat in rookgas afvoer alu deel. Zij had het bovenlicht in de keuken altijd open dat was haar redding.
(Nu 13? Jaar geleden?)
Bij onderhoud zou ik dit melden de machine inspecteren en spoed wijziging adviseren. Mocht de zaak niet akkoord gaan zou ik ontslag nemen en bij een ander gaan werken mijn handtekening komt op die sticker en in t systeem bij problemen komen ze dan bij mij no go voor mij. Klant ook adviseren dat dit geen normale situatie is.
Als je dit als erkende installateur goedkeurd moeten je ze snel je erkenning afpakken. Deze personen zorgen ervoor dat je offerte altijd te duur is
Ach als je een grotere regionale installateur bent dan gelden alle regels niet voor jou. Een kennis huurt een ketel bij een van die grotere regionale jongens, die zetten ook gewoon de rvs voering met parkers vast aan de alu bochten. Want dat mag gewoon volgens hun. Maar die pre-fabben ook hun eigen inlaatcombinatie met een niet drinkwater goedgekeurde kraan, een losse EB klep en een 8 bar overstort want dat is goedkoper. Dat de inbouwhoogte 20-25cm is ipv een cm of 10 bij een standaard inlaatcombi telt niet mee. Die grote jongens bedenken hun eigen regeltjes en de kleinere die moeten allerlei cursussen enzo volgen om overal aan te voldoen.
Toch ook menig keuring stickertje!
Vraagje:
Wij zij op zoek naar een gerenommeerd installatie
bedrijf om ons clv onderdrukt kanaal om te zetten naar een parallel systeem
Appartement gebouw met 4 kanalen omgeving
Rotterdam
Beste Molenaar,
U kunt hiervoor een mail sturen naar infowest@ewacht.nl. Graag met informatie over het huidige systeem. Diameters, huidige ketels, etc.
Met vriendelijke groet,
Energiewacht West Nederland
Zeker geïnstalleerd door J.P M. uit Voorburg.
Zeker geïnstalleerd door J.P M.
Rookgas naar beneden kan altijd wel overleg met de fabrikant die moet er wel bevestigen door middel van een mail . voor de garantie .en lucht uit de opsteling ruimte halen gebeurt wel vakker dan is het inplaats van gesloten toestel een open toestel geworden. Wel.de opstelling ruimte voorzien van voldoende ventilatie de rest is niet goed
Wel het dat doan? Zal Bert V hebben gezegd 😉
Ik ben een leek, maar ik zie dat de monteur tussen haakjes er een bende van heeft gemaakt. Met deze montage was ik niet accoord gegaan.
1 ding dit komt door de slechtste werkgevers van Nederland.De INSTALATIE werkgever.Jaren lang onder betalen nu geeen personeel meer.Alles op jagen en door oostblokkers laten maken.Zodat ze zelf in de dikke tesla kunnen rondrijden.
Ik schrik alleen al van deze reacties
Gelukkig zijn er mensen die verstand van zaken hebben en zorgen dat de meeste cv’s
goed onderhouden en geïnstalleerd worden . Ik heb er geen verstand van maar zat als leek even mee te lezen en dan schrik je wel.
Volg de ETCO training via het ROVC en kom tot meer vakmanschap!